7 Makanan Hangover Terbaik di Seluruh Dunia

Sama ada pelakunya terlalu banyak tembakan tequila di Tijuana atau sebotol minuman keras Cristal menikmati pemandangan kebun anggur Champagne , kesan sampingan minum terlalu banyak dapat menyakitkan.

Kita semua ada di sana: badan achy, perut yang memerah, berputar, dan keinginan untuk merangkak kembali di bawah selimut. Namun, bagaimana orang-orang yang sembuh selepas tidur malam bervariasi dari negara ke negara. Dan sementara buku masakan baru saya, Hangover Helper , mempamerkan 50 resipi untuk penyembuhan hangover antarabangsa yang tercinta (dari sandwich telur klasik untuk memantapkan stew), jika anda mendapati diri anda sedang lapar semasa bepergian anda mungkin tidak mempunyai akses ke dapur yang lengkap, apalagi yang mana untuk menyiapkan sarapan hangover penuh.

Untuk membantu anda, saya telah mengumpulkan tujuh kegemaran hangover global yang tastiest dan di mana untuk mencari mereka. Dari Lima ke London, keperluan mabuk anda dilindungi.

1. Poutine - Montreal, Kanada

Makanan Hangover Terbaik di Seluruh Dunia
Makanan Hangover Terbaik di Seluruh Dunia

Rempah-rempah Perancis yang hangat dan kue keju di bawah longsoran saus pedas, poutine sering melakukan double duty di Quebec sebagai kedua-dua kegemaran malam dan ubat hangover. Nasib baik, La Banquise , upaya Montreal sejak tahun 1968, dibuka 24 jam sehari, memastikan Kanada dapat menyelesaikannya pada bila-bila masa sepanjang hari.

Poutine purists boleh memilih versi klasik, tetapi restoran menawarkan 30 jenis hidangan yang mengagumkan - termasuk satu di atasnya dengan daging asap, bacon, sosej, dan pepperoni, dan penampilan vegan yang dibuat dengan keju bebas tenusu.

2. Kongnamul gukbap - Jeonju, Korea Selatan


Jeonju telah menjadi destinasi pelancongan yang semakin popular kerana rumah-rumah tradisional Korea yang dikenali sebagai hanok dan reputasinya untuk makanan yang lazat. Bandaraya yang kurang dari dua jam dari Seoul dengan keretapi, adalah rumah bibimbap, tetapi salah satu khazanah masakannya yang kurang dikenali adalah kongnamul gukbap, sup kacang yang ditanam-dan-beras dan kepercayaan hangover.

Salah satu tempat terbaik untuk mencuba sup adalah di Hyundaiok , yang menyediakan versi panas "rebus" dengan telur dalam sup dan "pasaran selatan Jeonju" rendition di atasnya dengan cumi-cumi cincang dan telur rebus di sebelah. Mana ubat mabuk yang lebih baik? Lebih baik memukul bar makgeolli Jeonju dua malam berturut-turut untuk mengetahui.

3. Bahasa Inggeris penuh - London, England


Sarapan Inggeris tradisional yang lengkap bermula pada tahun 1300-an, yang bermaksud Brits mempunyai berabad-abad untuk menyempurnakan hidangan hangover yang ideal. Boleh dikatakan bahasa Inggeris yang terbaik boleh didapati di Hawksmoor Guildhall di London , di mana anda akan dirawat dengan bacon puding, sosej, sepotong puding hitam, telur goreng, kentang goreng, cendawan bakar, tomato panggang, kacang panggang trotter, dan banyak roti bakar. (Perintahkan hidangan untuk dua, dan mereka juga akan menyerang tulang sumsum!)

Restoran kelab itu juga mempunyai pilihan "anti-fogmatik" yang mengesankan - atau dikenali sebagai koktel sarapan pagi (jangan ketinggalan Corpse Reviver No. 2).

4. Chilaquiles - Bandar Raya Mexico, Mexico


Chilaquiles, hidangan sarapan Mexico tortilla goreng yang dimasak dalam salsa, membuat hidangan mabuk ideal: asin, gurih, dan pedas. Siapa yang tidak mahu makan gunung kerepek dan salsa untuk sarapan pagi?

Anda boleh menemui chilaquiles di seluruh Mexico City, tetapi bagi orang-orang yang berkabung- bangkai pagi ketika diperlukan karbur loading, menuju ke La Esquina del Chilaquil . Di penjual jalan yang dikasihi ini, mereka mencipta torta chilaquiles dengan memasukkan chilaquiles ke dalam roll berkerak. Ini mungkin perkara paling besar yang anda akan makan.

5. Congee - Hong Kong, China


Bubur beras adalah sarapan popular di seluruh Asia (anda akan mendapati chao di Vietnam dan chok di Thailand ). Versi bubur Hong Kong - congee - adalah tambang mabuk ideal yang melegakan perut. Selepas malam berpesta di Lan Kwai Fong, menghabiskan pagi menyegarkan diri dengan semangkuk bubur berasaskan berasaskan ikan di kuas yang bernama Trusty Congee King .

6. Loco moco - Honolulu, Hawaii


Loco moco adalah ruji dari Hawaii dan penolong hangover yang hebat. Hidangan itu, yang mempunyai patties hamburger ke atas nasi yang disiram dalam kuah dan dinobatkan dengan telur goreng, dikatakan dicipta di Lincoln Grill di Hilo, Hawaii.

Hari ini, anda akan menemui versi hidangan di seluruh negeri, tetapi salah satu yang paling ikonik boleh didapati di Oahu Rainbow Drive-In . Letakkan pesanan anda di kaunter dan tetapkan jadual piknik untuk menikmati tambang berminyak. Dilayani dengan sampingan salad makaroni, ini adalah grub hangover-cure.

Baca juga: Restoran Terbaik Di London Bridge

7. La Leche de Tigre - Lima, Peru


Ku

Ceviche adalah salah satu hidangan terkenal di Peru, dan la leche de tigre - pengasam susu yang limey yang digunakan untuk menyembuhkan ikan - adalah ubat penyembuhan yang paling terkenal di negara ini.

Kepala ke La Mar datang makan siang untuk semangkuk ikan segar (dapatkan sampler trio) yang disiram di la leche de tigre dan nikmatilah orang-orang hebat yang menonton sambil memantapkan diri anda untuk malam pisco masam.