Peta Jalan menuju Kejayaan 2020

Satu tahun lagi di sini! Hooray dan OMG! Inilah masanya tahun kita menetapkan niat kita untuk tahun yang akan datang dan mengenal pasti sebarang matlamat yang ingin kita capai. Ini juga merupakan masa untuk refleksi peribadi mengenai semua perkara baik yang berlaku tahun lalu dan peringatan tentang apa yang tidak kita selesaikan.

Oleh itu, untuk memulakan tahun ini dengan kuat, pertimbangkan proses 3 langkah ini untuk membuat anda cepat:


Langkah 1: Penglihatan


Penglihatan adalah mengenai menggunakan daya imaginasi anda untuk membayangkan kejayaan yang berjaya dicapai. Mulakan dengan melamun tentang semua keinginan anda untuk tahun ini. Di mata fikiran anda tidak ada batasan. Pastikan anda mempertimbangkan setiap bidang kehidupan anda: Kerjaya, Keluarga, Rakan, Lain-lain Yang Penting, Kesihatan, Kewangan, Persekitaran, Kerohanian, Pertumbuhan Diri, Keseronokan & Rekreasi. 

Bayangkan anda pada penghujung tahun 2020 akan melihat kembali tahun ini - seperti apa dari perspektif ini? Huraikan visi yang ideal itu. Terdapat banyak alat untuk membantu anda dalam langkah ini. Berikut adalah beberapa cadangan. Buat papan penglihatan dengan memotong gambar dari majalah atau mencetak gambar dari laman web seperti Instagram yang paling menggambarkan situasi ideal anda. 

Buat kolaj gambar, gambar & kata untuk ditambahkan ke papan penglihatan anda. Sekiranya papan penglihatan bukan perkara anda. Anda juga boleh membuat jurnal mengenai kehidupan ideal atau tahun ideal anda. Untuk mendapatkan visi masa depan anda yang lebih jelas, bermeditasi atau melamun untuk mendapatkan gambar yang jelas atau perasaan tentang apa yang anda bayangkan untuk masa depan anda.


Langkah 2: Merancang


Perancangan adalah proses memikirkan aktiviti yang perlu anda selesaikan untuk mencapai tujuan yang anda inginkan. Ini adalah proses membuat garis besar atau rancangan untuk mencapai tujuan menggunakan sumber yang ada atau dapat anda sediakan dan termasuk kekangan seperti masa atau wang. 

Terdapat banyak cara untuk melakukan langkah ini. Saya membuat lembaran kerja tujuan yang saya gunakan dengan pelanggan saya yang membantu mengurangkan beban dengan mengurangkannya menjadi langkah-langkah yang lebih kecil. Proses mudah lain adalah membuat senarai setiap aktiviti yang anda percaya perlu diselesaikan untuk mencapai matlamat. 

Kemudian utamakan senarai mengikut perkara penting dan mengikut urutan penyelesaian yang diperlukan. Perhatikan, beberapa aktiviti bergantung pada penyelesaian yang lain. Kemudian kenal pasti garis masa untuk setiap aktiviti. Anda boleh menggabungkan semua aktiviti dan garis masa ke dalam spreadsheet, atau dokumen perkataan untuk memberikan beberapa struktur pada rancangan anda. Akhirnya, pindahkan setiap item aktiviti ke dalam kalendar anda dan sekat masa untuk diselesaikan.

Baca juga: Kecerdasan Buatan Ancam Tenaga Profesional Di Kala Revolusi Industri 4.0


Langkah 3: Beraksi


Langkah penglihatan mewakili sekitar 20% pengembangan peta jalan, dan langkah perencanaan mewakili 60% proses dan di mana sebahagian besar pekerjaan dipikirkan. 20% terakhir mewakili tindakan sebenar yang diambil. 

Apabila anda mempunyai visi yang jelas dan rancangan yang dipikirkan dengan baik, mengambil tindakan menjadi lebih mudah. Selangkah demi selangkah akan membawa anda ke matlamat anda.