5 Sebab untuk Memasang Pemeriksaan Optik Automatik

Situs Bisnis, Dalam proses pengeluaran, pentingnya pemeriksaan papan elektronik tidak dapat dinafikan. Sebenarnya, ini adalah langkah terakhir dalam proses pemeriksaan sebelum produk ditawarkan kepada pelanggan. 

Pemeriksaan Optik Automatik

Nasib baik, kami mempunyai mesin pemeriksaan optik automatik hari ini. Peranan mesin ini adalah untuk memeriksa panel papan dan memberitahu operator mengenai kesalahan yang dikesan. Mari pertimbangkan beberapa alasan kukuh untuk menggunakan AOI untuk perniagaan.

1. Kelajuan Pemeriksaan

Manfaat terbesar mesin ini ialah mesinnya cepat. Mereka dapat melakukan satu jam kerja dalam beberapa minit. Dan kemudian pengendali boleh mengambil beberapa minit lagi untuk mengesahkan kesalahan. 

Jadi, kelajuan pemeriksaan adalah salah satu kelebihan yang paling ketara bagi peranti ini. Sebenarnya, kepantasan adalah yang terpenting jika anda ingin terus berada di hadapan persaingan dalam industri ini. Perniagaan anda bergantung padanya.

2. Ketepatan Pemeriksaan

Selain dari kepantasan yang pantas, ketepatan adalah satu lagi kelebihan mesin ini. Pengendali yang berpengalaman mengendalikan unit dan mengesan kecacatan terkecil pada produk. 

Bagaimanapun, menangkap kecacatan dan memperbaikinya adalah aspek ketepatan yang paling penting.

3. Tangkap Pantas

Satu lagi ciri hebat mesin ini ialah mereka membolehkan anda mengatasi kesalahan dengan cepat. Dengan unit pemeriksaan optik, SMT (Surface Mount Technology) menawarkan sokongan yang hebat. Walaupun unit mengesan kesalahan, operator dapat memberitahu talian SMT sehingga kesalahan dapat diperbaiki secepat mungkin.

Hasilnya, anda dapat menikmati hasil hantaran pertama yang mengagumkan. Anda juga tidak perlu menghabiskan banyak masa untuk melakukan kerja semula.

4. Ketekalan Pemeriksaan

Adalah sukar untuk tetap konsisten semasa pemeriksaan visual sedang dijalankan. Walaupun pemeriksa yang berpengalaman dapat menggunakan proses yang cepat untuk semua papan, terdapat banyak kesalahan manusia yang terlibat dalam proses tersebut.

Dengan unit AOI, penting untuk diperhatikan bahawa gambar yang ditangkap berada di tempat yang sama. Oleh itu, kamera akan memeriksa semua bahagian dalam talian. Ia dapat memberikan konsistensi yang jauh lebih baik daripada yang lelaki dapat. Sebabnya ialah manusia letih tetapi mesin tidak.

5. Kurang Tekanan

Akhir sekali, penting untuk diingat bahawa mesin AOI dapat membantu anda mencegah banyak tekanan. Sebenarnya, ia banyak membebankan seluruh proses. Semasa proses pemeriksaan, tangkapan cepat dapat memungkinkan pergerakan produk yang efisien. 

Oleh kerana tidak banyak kesalahan, pemeriksa merasa lebih mudah untuk menangkap kesalahan dan melaporkannya. Oleh kerana mereka tidak mempunyai banyak pekerjaan untuk ditangani, mereka tidak mengalami keletihan, yang merupakan keuntungan besar lain.

Baca juga: Bagaimana Teknologi AI Merubah Pembangunan Web?

Ringkasan

Singkat cerita, anda mungkin ingin ingat bahawa mesin pemeriksaan visual menawarkan banyak faedah. Beberapa faedah utama disenaraikan di atas. Namun, mereka juga mempunyai kekurangan. 

Tetapi ada baiknya mesin ini berada di kemudahan anda kerana ia dapat mengurangkan kesilapan dan menjadikan keseluruhan proses kurang memberi tekanan kepada unit ini. Semoga ini dapat membantu.

Komentar