Bagaimana Hormon Anda Membuat Anda Berusia

Situs Bisnis, Hormon bertanggungjawab untuk hampir setiap proses yang berlaku di dalam badan kita. Dari usia sekitar 40 tahun, banyak hormon kita menurun. Ini kerana kita diprogram untuk mati setelah kita membesarkan keturunan kita sehingga cukup tua untuk memiliki keturunan. Baiklah, sekarang kita hidup dua kali lebih lama. 

Hormon Anda Membuat Anda Berusia

Oleh itu, apa yang boleh kita lakukan mengenai penurunan hormon kita? Kerana jika kita tidak melakukan apa-apa, kita akan menjadi tua. Bolehkah kita menghentikannya? Ya kita boleh sampai tahap tertentu dan itu mesti dilakukan. Saya semua untuk itu. 

Langkah pertama adalah memahami bagaimana mereka berfungsi dan apa yang mereka lakukan untuk kita. Kemudian dapatkan diri anda sebagai pengamal Perubatan Anti-penuaan yang baik yang akan menguji hormon anda dan membetulkan ketidakseimbangan untuk membantu melambatkan penuaan anda.

Hormon tiroid adalah besar. Ia mengawal kadar metabolisme semua sel anda, menjaga tekanan darah, mengatur pertumbuhan tisu dan mengatur panas. Sekiranya anda selalu selsema, periksa hormon tiroid anda. 

Penurunan hormon tiroid menyebabkan otak kabur, kenaikan berat badan, keletihan, kolesterol tinggi dan peraturan tekanan darah yang buruk. Ia sangat mudah dirawat, jadi periksa fungsi tiroid anda sehingga tidak mempercepat penuaan anda. Membetulkan hipotiroidisme akan membuat anda merasa begitu hidup dan bertenaga, anda akan tertanya-tanya bagaimana anda bertahan begitu lama. Ia patut diteliti.

Hormon lain yang mempengaruhi penuaan adalah Estrogen. Estrogen dikenali sebagai hormon pemuda kerana ia menjadikan kulit kelihatan awet muda. Ia meningkatkan pengeluaran kolagen dan komponen lain dari dermis serta mengekalkan ketebalan epidermis. 

Penurunan estrogen dan progesteron adalah mengapa wanita kelihatan tua dengan cepat selepas menopaus. Penggantian hormon ini mudah (didengar mengenai HRT?). Walau bagaimanapun, sebilangan orang mungkin mempunyai faktor risiko yang perlu dibincangkan dengan doktor. Sekiranya anda pernah menghidap barah betina anda, atau jika barah itu ada dalam keluarga anda, anda mungkin tidak sesuai untuk HRT.

Selepas menopaus, kita kehilangan ketumpatan tulang. Ini kerana Parathyroid Hormone dan Calcitonin merosot dan ini adalah hormon yang menjaga kalsium dalam tulang anda. Kesan ini dapat dicegah dengan mengambil kalsium, vitamin D dan kalsitriol tetapi sekali lagi berbincang dengan doktor anda. Anda juga boleh memeriksa kepadatan tulang anda secara berkala. 

Berat badan juga membantu menjaga kalsium dalam tulang anda. Penurunan ketumpatan tulang tidak hanya berlaku pada orang tua. Saya telah melihat banyak patah tulang pada wanita berusia 50-an akibat mekanisme kecederaan yang tidak akan menyebabkan keretakan pada wanita yang lebih muda. Dan perkara terakhir yang anda mahukan adalah dengan sebarang keretakan. 

Anda mungkin tidak dapat bekerja, tidak dapat bersenam, tidak dapat berkeliling, tidak dapat memandu. Mungkin selama berbulan-bulan. Inersia itu boleh menyebabkan masalah kesihatan yang lain dan sebagainya. Serius,

Dua hormon yang merosakkan badan anda dari masa ke masa adalah Adrenalin dan Noradrenalin. Orang-orang ini mematikan tetapi secara paradoks mereka seharusnya menyelamatkan kita dari situasi yang mengancam nyawa. 

Mereka menolong kita dalam situasi "bertarung atau terbang" tetapi hei sebenarnya kita tidak mempunyai masalah dalam kehidupan moden kita. Mereka meningkatkan kadar denyutan jantung dan tekanan darah kita dan mengalihkan aliran darah dari organ yang tidak penting (usus, perut, hati dll) ke arah organ penting (otak, jantung dan paru-paru) dan juga ke otot rangka kita. Mereka juga meningkatkan kadar glukosa darah. 

Ini memastikan bahawa apabila tiba masanya untuk berdiri dan berjuang atau berlari untuk hidup anda, kita mempunyai oksigen dan tenaga di semua tempat yang betul (kaki, lengan, jantung, paru-paru dan otak kita). Ini dipanggil Tindak Balas Tekanan dan sangat bagus untuk situasi yang mengancam nyawa tetapi berapa banyak yang anda alami akhir-akhir ini? (OK jadi setiap kali anda memandu di jalan raya.

Oleh itu, anda tahu bagaimana keadaan setiap orang tentang bagaimana tekanan itu buruk bagi anda? Inilah sebabnya. Kita mempunyai banyak tekanan dalam kehidupan seharian sehingga otak kita merasakan bahawa kita diancam dan menghidupkan Tindak Balas Tekanan. 

Hasilnya sentiasa beredar adrenalin dan noradrenalin yang membawa kepada tekanan darah tinggi, gula darah tinggi dan jantung yang terlalu banyak bekerja - resipi untuk bencana. Diabetes. Serangan jantung. Pukulan. Lubang mutlak. Apa yang perlu dibuat mengenai perkara ini. 

Itu semua mengenai penekanan tekanan, keseluruhan subjek lain dan sekali lagi terdapat lebih banyak maklumat di luar sana tanpa saya menambahnya. Saya hanya berharap bahawa jika anda benar-benar memahami bagaimana stres membunuh anda, bukan hanya konsep acak tetapi maklumat yang akan memberi inspirasi kepada anda untuk menguruskan tekanan anda.

Adakah cukup hormon? Saya juga. Tetapi ada satu lagi yang mesti disebutkan kerana kekurangannya juga merupakan pembunuh dan akan mengambil masa 20/30/40 tahun dari hidup anda dan ia akan menjadi penurunan yang menyedihkan. Adakah anda meneka? Ya itu Insulin. Insulin lama yang lemah mendapat rap buruk tetapi pada hakikatnya itu bukan kesalahan insulin. 

Satu-satunya tujuan hidupnya adalah untuk memasukkan glukosa ke dalam sel. Semua sel memerlukan glukosa. Ini adalah bahan bakar untuk tubuh kita dan semua proses metabolik bergantung padanya. Tetapi jika kita tidak mempunyai cukup insulin, atau sel kita tahan terhadap insulin, glukosa tidak dapat masuk ke dalam sel kita dan ia hanya berlaku di aliran darah kita di mana terdapat banyak kerosakan.

Glukosa adalah molekul besar dan saluran darah kita tidak menyukai terlalu banyak molekul besar. Ia buruk untuk lapisan dalam atau endotelium. Kita memerlukan saluran darah kita dalam keadaan baik sehingga dapat membekalkan oksigen dan tenaga ke semua tisu badan kita. Sekiranya saluran darah kecil kita rosak, ia hanya akan berkemas dan mati (buruk. 

Fikirkan semua saluran darah kecil di mata anda, di kulit anda) dan jika saluran darah besar kita rosak, mereka akan mengalami plak di bahagian dalam. Sekiranya plak ini pecah, mereka boleh menyekat saluran darah. 

Atau platelet kita sendiri mungkin bergegas ke tempat kejadian untuk memperbaiki kerosakan dari plak dan melakukan lebih banyak bahaya dengan membentuk gumpalan yang membuat penyumbatan menjadi lebih teruk. Serangan jantung. Pukulan. Jadi salah satu hasil terlalu banyak glukosa dalam darah adalah saluran darah yang rosak di seluruh badan kita. Ini berlaku secara beransur-ansur sehingga kita tidak ' malah perhatikan sehingga kerosakan itu dilakukan. Dan sesuatu yang buruk berlaku.

Hasil glukosa yang terlalu banyak adalah glisasi. Glycation adalah apabila glukosa bertindak balas dengan asid amino dalam protein kita (kita terbuat dari protein) yang merosakkannya. Ini sangat jelas pada kulit diabetes yang kurang terkawal, Glisasi memecah protein di dermis menjadikan kulit kendur dan berkedut. Banyak glukosa boleh merosakkan setiap tisu di dalam badan kita.

Jadi mengapa ini berlaku? Sama ada tidak ada insulin (diabetes Jenis I) atau tidak cukup insulin dan insulin yang kita miliki kehilangan kemampuannya untuk membiarkan glukosa masuk ke dalam sel (diabetes Jenis II). Diabetes Jenis II biasanya bermula pada usia pertengahan dan membawa kepada kerosakan dan penyakit yang tidak terkawal.

Jadi mengapa insulin tidak dapat masuk ke sel untuk membiarkan glukosa masuk? Ini dipanggil ketahanan insulin dan disebabkan oleh dua perkara. Berat badan yang berlebihan dan tidak cukup aktiviti fizikal (Doh!). Saya tahu. Saya tahu. Anda benci bahagian ini. 

Tetapi jika anda mempunyai tisu lemak berlebihan (lemak) terutama di sekitar perut, interaksi kompleks dalam tisu lemak menarik sel-sel imun ke kawasan tersebut dan mencetuskan keradangan kronik tahap rendah. Diperkirakan bahawa keradangan ini dapat menyumbang kepada pengembangan daya tahan insulin.

Tetapi berita baiknya adalah, ketika anda bersenam, otot anda memerlukan banyak glukosa sehingga insulin dan glukosa dengan senang hati bekerjasama untuk memenuhi permintaan tersebut. Ini menjadikan sel anda lebih mudah menerima insulin. 

Dan penerimaan itu menjadi perkara biasa. Sekiranya anda tidak pernah bersenam, sel anda lupa bagaimana berinteraksi dengan insulin untuk membiarkan glukosa masuk dan anda mendapat ketahanan insulin. Dan diabetes Jenis II.

Terdapat banyak hormon lain yang akan menurun seiring bertambahnya usia. Yang penting ialah melatonin, hormon tidur. Kortisol, yang meningkatkan tahap tenaga anda dan meningkatkan daya tahan tekanan. Kemudian ada DHEA. Hormon ini adalah sumber awet muda.

Sebilangan hormon boleh diganti secara buatan dan ada yang tidak dapat. Ada yang sangat mahal, seperti DHEA. Manakala Thyroxine dan Melatonin agak murah. Buat kajian. Ketahui lebih lanjut mengenai hormon anda. Lawati doktor anda dengan sekurang-kurangnya beberapa asas pengetahuan dan saksikan mereka bergelut untuk tidak memutarkan mata!

Hormon sangat penting untuk kehidupan. Mereka menjadikan semuanya berlaku di dalam badan kita. Oleh itu, tidak hairanlah ketika mereka mulai merosot pada usia lima puluhan, kehidupan kita dapat terurai. Sebilangan besar daripada kita masih bekerja dan menjaga keluarga. 

Anak-anak mungkin telah pergi tetapi ibu bapa nampaknya menggantikan mereka. Kita masih banyak yang perlu dilakukan. Gadai janji untuk dilunaskan. Orang yang memerlukan kita. Mungkin kerjaya sedang berjalan lancar. Kita memerlukan badan kita untuk melakukan. Tidak ada masa untuk penyakit. Tidur yang lemah. Kepekatan yang lemah. Kelesuan Tulang yang patah. 

Baca juga: 5 Perkara yg Anda Tidak Harus Katakan kepada Seseorang yang Mempunyai Serangan Panik

Perlu mengetahui mengenai hormon anda. Doktor anda atau pengamal perubatan anti-penuaan dapat menyiasat perkara penting dan mencadangkan cara anda dapat menyokong sistem endokrin anda. Lihatlah. Picit setiap tetes yang anda dapat keluar dari badan anda. Dari kehidupan anda. Anda masih mempunyai jalan panjang di hadapan.

Komentar